Szanowni Państwo,
trwająca już ponad rok pandemia dobitnie udowadnia, jak niezbędne jest kształcenie kolejnych, nowych kadr medycznych. Warszawska Uczelnia Medyczna to wyzwanie podjęłai konsekwentnie realizuje. Światowa Organizacja Zdrowia, w związku z 200 - etną rocznicą urodzin twórczyni nowoczesnego pielęgniarstwa, Florence Nightingale, ogłosiła rok 2020 Rokiem Pielęgniarek. My ten czas przedłużamy uznając problematykę tej wyjątkowej grupy zawodowej za niezwykle ważną i wciąż aktualną. Ubiegłoroczna, I konferencja naukowa poświęcona pielęgniarkom i położnym (patrz ARCHIWUM) cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i postawiła przed nami kolejne pytania, na które chcielibyśmy odpowiedzieć. Dlatego też, 29 maja o godz. 9.00 rozpoczniemy II Konferencję Warszawskiej Uczelni Medycznej im. Tadeusza Koźluka nt.:
MISJA I PROFESJONALIZACJA W ZAWODZIE PIELĘGNIARKI I POŁOŻNEJ.
Lista prelegentów według kolejności wystąpień (patrz AGENDA):
Szczegółowy program II Konferencji Medycznej WUMed nt.:
MISJA I PROFESJONALIZACJA W ZAWODZIE PIELĘGNIARKI I POŁOŻNEJ
Obrady konferencji były transmitowane na żywo na kanale Youtube oraz na profilu Facebook Uczelni. Zapraszamy do obejrzenia retransmisji wydarzenia.
Rozmowa z Anną Kiszką i Krzysztofem Wołyńcem, studentami II roku Pielęgniarstwa w Warszawskiej Uczelni Medycznej.
Aniu, Krzysztofie podjęliście studia pielęgniarskie posiadając już inne wykształcenie, inne zawody. Skąd ta decyzja?
Anna Kiszka. Decyzja o podjęciu studiów, wynikała z kilku powodów. Przede wszystkim - zawsze chciałam być pielęgniarką, ale moje kształcenie przebiegło nieco inaczej. Pandemia, sytuacja zawodowa, rozmowa z koleżanką, która rozpoczęła studia na tym kierunku na WUMed rok wcześniej, wszystko to pomogło mi podjąć wyzwanie rozpoczęcia studiów zanim skończę 50 lat.
Rozmowa z mgr Barbarą Kaliwodą - pielęgniarką, socjologiem, wykładowcą WUMed.
Pani wystąpienie podczas II Konferencji Naukowej WUMed, poświęcone kompetencjom kulturowym w pielęgniarstwie spotkało się z dużym zainteresowaniem, wywołało dyskusję. Powiedzmy zatem naszym czytelnikom - czym są kompetencje kulturowe w pielęgniarstwie – wyjaśnijmy to zagadnienie – co oznaczają w praktyce, czego dotyczą?
Kompetencje kulturowe definiuje się jako: rozwijanie świadomości własnych przekonań, odczuć i myśli, w taki sposób, aby zniwelować ich niewłaściwy charakter i wpływ na osoby z innych środowisk kulturowych; demonstrowanie wiedzy i zrozumienia kultury pacjenta; akceptowanie i szanowanie różnic kulturowych; świadczenie opieki zgodnie z oczekiwaniami kulturowymi pacjenta lub dostosowanie opieki do oczekiwań kulturowych pacjenta. Kompetencja kulturowa definiowana jest jako zdolność do szybkiego zrozumienia i efektywnego działania w kulturze innej niż nasza.
Rozmowa z dr Krystyną Seligą, koordynatorką kierunku Pielęgniarstwo oraz Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych WUMed
Pani Doktor, pielęgniarstwo to zawód bardzo wymagający a grupa zawodowa pielęgniarek i położnych zmaga się z wieloma trudnościami. Czym zachęciłaby Pani młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunku Pielęgniarstwo?
Dziś w zawodzie pielęgniarki jest miejsce na rozwój, karierę, a nawet osiągnięcia naukowe. Poza tym, już chyba nikt nie ma wątpliwości: pielęgniarstwo to zawód niezbędny i z biegiem lat coraz bardziej potrzebny. Profesjonalna, staranna, nakierowana na dobro chorego opieka jest dziś na wagę złota. Pielęgniarstwo to także konkretny zawód, przed którym stoi wiele perspektyw. We współczesnej rzeczywistości zawód pielęgniarki zyskał nowy wymiar i rangę. Jest zawodem w pełni samodzielnym, chronionym przez korporacyjny samorząd zawodowy. Wraz z większą samodzielnością wzrosła odpowiedzialność osób wykonujących ten zawód.
Rozmowa z dr nauk o zdrowiu Beatą Cholewką, adiunktem Warszawskiej Uczelni Medycznej, Radcą Ministra Zdrowia.
Pani Doktor, podczas II ogólnopolskiej Konferencji WUMed, „Misja i profesjonalizacja w zawodzie pielęgniarki i położnej”, swoje wystąpienie zatytułowała Pani Pielęgniarstwo - bardziej misja czy profesja? Czy da się to rozstrzygnąć?
Tytuł konferencji był faktycznie próbą zderzenia znaczenia tych dwóch terminów i wskazania czy, w przypadku tego zawodu mamy do czynienia, myśląc o współczesnym pielęgniarstwie bardziej z misją, czy zawód ten wymaga doskonale przygotowanej do jego wykonywania osoby.
Rozmowa z dr hab. Joanna Jasińską, prorektor ds. dydaktyki i rozwoju Warszawskiej Uczelni Medycznej im. T. Koźluka.
Pani Profesor, 29 maja 2021 r. odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Warszawskiej Uczelni Medycznej, podobnie jak ta z 2020 r. poświęcona pielęgniarkom i położnym. Dlaczego uczelnia zdecydowała się ponownie podjąć problematykę tej grupy zawodowej?
Uważamy, że należy wciąż rozmawiać na temat pielęgniarstwa i położnictwa, zwłaszcza z powodu wysokich oczekiwań społecznych. Nie bez znaczenia jest także sytuacja zawodowa pielęgniarek i położnych, co możemy obserwować choćby w ostatnim czasie także w mediach. Światowa Organizacja Zdrowia, w związku z 200. rocznicą urodzin twórczyni nowoczesnego pielęgniarstwa, Florence Nightingale, ogłosiła 2020 Rokiem Pielęgniarek.